وزیر آموزشوپرورش گفت:مدارس چنان که باید از نشاط و سرزندگی و اشتیاقی که شرط لازم برای یادگیری است بیبهره هستند و به یک محیط خشک و خشن تبدیلشدهاند که به طور دایم تمایلات بچهها در رقابتهای ایجادشده سرکوب میشود.
برخی مدارس به محیطی خشن تبدیل شدهاند
29 دی 1397 ساعت 15:49
وزیر آموزشوپرورش گفت:مدارس چنان که باید از نشاط و سرزندگی و اشتیاقی که شرط لازم برای یادگیری است بیبهره هستند و به یک محیط خشک و خشن تبدیلشدهاند که به طور دایم تمایلات بچهها در رقابتهای ایجادشده سرکوب میشود.
وزیر آموزشوپرورش گفت:مدارس چنان که باید از نشاط و سرزندگی و اشتیاقی که شرط لازم برای یادگیری است بیبهره هستند و به یک محیط خشک و خشن تبدیلشدهاند که به طور دایم تمایلات بچهها در رقابتهای ایجادشده سرکوب میشود.
به گزارش گروه علمی ایرنا از مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزشوپرورش، صبح امروز «سید محمد بطحایی» در گردهمایی مشترک مسوولان، کارشناسان، رابطان استانی و معاونت آموزش ابتدایی در پروژه بازی و یادگیری اظهار داشت: امروز آغاز یک حرکت مبارک در نظام تعلیم و تربیت است هرچند ممکن است فعلاً انعکاس لازمه را نداشته باشد اما سرآغاز یک تحول خوب و زیباست.
وی با تشکر از متصدیان این طرح ادامه داد: در این محیط، از میان جمع یک نفر مدال پیروزی به گردن میاندازد و او نیز خودش در رقابتی دیگر سرکوب میشود.
بطحایی از ضرورت شاداب سازی مدارس از سالها قبل خبر داد و تصریح کرد: فاصلهای که بین ما و کشورهای توسعهیافته وجود دارد ناشی از عدمتغییر روشهای یادگیری است.
وی تغییرات در روش های یادگیری را ضروری دانست و گفت: لازمه هرگونه تحول، تغییر در نگرشهاست،البته باید سالها طول بکشد تا این تغییرات جواب دهد و اجرای چنین طرحهایی ایده یک وزیر نیست بلکه طرحی است که دنیا سالها به دنبال آن است و آن را اجرایی کرده است .
وی ادامه داد: در محتوا نسبتاً جلو هستیم اما در روش ها شاید 70 سال عقب هستیم. شادی و نشاط شرط اصلی در پایداری و ماندگاری یادگیری است بنابراین باید این شادی را در مدارس حاکم کنیم.
بطحایی بیان کرد: در دهههای اخیر انرژی که صرف تغییرات ساختاری شد، اجازه ترمیم روشها را به ما نداد و هرگاه دانش آموزان از تعطیلی مدرسه احساس ناراحتی کردند آن زمان تحول مورد نظر انجام شده است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها که از لحاظ فرهنگی و تاریخی اصلاً قابل قیاس با کشور ما نیستند با اصلاح روشها، محیطی شاداب و پرانرژی را در مدارس خود ایجاد کردند.
وی ادامه داد: در اجرای طرح بازی و یادگیری بر اساس علم روانشناسی رنگها، استفاده از رنگهای مناسب و فضای آموزشی در یادگیری بسیار مناسب و مؤثر است.
بطحایی گفت:چگالی درسها بسیار مهم است و محتوا نیز باید تغییر کند و در برخی موارد هم کاهش یابد.
وی ادامه داد: موفقیت این طرح درگرو امکانات و اعتبارات نیست بلکه موفقیت آن درگرو باور مجریان این طرح است که باید با تمام وجود این پروژه را باور کنند.
وزیر آموزشوپرورش افزود: این طرح باید کاملاً بهصورت اختیاری و با درخواست مدیر مدرسه اجرا شود و کلاس بازی باید در مکانی باشد که والدین بتوانند از پشت شیشه بازی فرزندان خودشان را مشاهده کنند.
بطحایی افزود: مسئول مستقیم این طرح باید با تمام انرژی برای اجرای این طرح تلاش کند لذا این طرح امانتی است که رابطان و مسئولان آن باید با جدیت آن را اجرا کند .
وی گفت: امیدوارم با همکاری اولیا و مدیران مدارس 1000 مدرسه مجری آزمایشی این طرح بهخوبی آن را اجرایی کنند.
کد مطلب: 101352