در ایران هر از گاهی ترکیدن تایر ماشینها، بخصوص تایر ماشینهای سنگین، خبرساز و فاجعهآفرین میشود. مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفتوگو با "مردمسالاری آنلاین" دلیل ترکیدن تایر ماشینها را در بیکیفیت بودن آنها خلاصه میکند. او میگوید عموما تایرهایی که با ترکیدن باعث فاجعه انسانی در جادههای ایران شدهاند، تولید چین هستند.
در ایران هر از گاهی ترکیدن تایر ماشینها، بخصوص تایر ماشینهای سنگین، خبرساز و فاجعهآفرین میشود. مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفتوگو با "مردمسالاری آنلاین" دلیل ترکیدن تایر ماشینها را در بیکیفیت بودن آنها خلاصه میکند. او میگوید عموما تایرهایی که با ترکیدن باعث فاجعه انسانی در جادههای ایران شدهاند، تولید چین هستند.
مصطفی تنها در رابطه با مقایسه کیفیت تایر ایرانی و خارجی گفت: تاکنون یک بررسی علمی در این خصوص صورت نگرفته است. اما لاستیکهای تولید داخل عموما بعد از تولید، 4 سال گارانتی دارند که این نشان دهنده اطمینان تولید کننده به تولیدات خود است. در کشورهای صنعتی میزان گارانتی تایرها 5 سال است.
وی ادامه داد: البته تا کنون مشاهده نشده که مصرف کنندگان ما از عمر تایر تولید داخل گلایه داشته باشند. استانداردهای جهانی در خصوص عمر تایرها در حدود 50 تا 70 هزار کیلومتر است. تایرهای ما در تستهای صورت گرفته، حتی تا 110 هزار کیلومتر هم دوام داشتهاند. استاندارد عمر تایر حداقل 50 هزار کیلومتر است که خوشبختانه این میزان در مورد لاستیکهای ایرانی بیشتر است و از 70 تا 110 هزار کلیومتر هم دوام دارند.
او با اشاره به استاندارد تایرهای چینی گفت: عمر لاستیکهای چینی در خصوص رعایت استانداردهای بینالمللی تفاوت دارد. عمر تایرهای تولید چین به 55 هزار کیلومتر نمیرسد و میترکند. چینیها میخواهند حداکثر صرفهجویی در هزینه را داشته باشند؛ لذا در پی افزایش بیش از اندازه کیفیت نیستند. اما در کشورهای صنعتی و حتی در ایران اینگونه نیست.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در پاسخ به این سوال که آیا اخیرا واردات تایرهای کم کیفیت چینی به ایران بیشتر نشده است، ابراز داشت: سالها است که تایرهای چینی بیشترین میزان واردات تایرهای خارجی را در دست گرفتهاند که این مساله به قیمت پایین تایرهای چینی باز میگردد. قیمت تایر چینی در مبدا غیر قابل رقابت است. به همین جهت کشورهای صنعتی که صنعت تایرسازی دارند، با وضع آنتی دمپینگ برای تایرهای چینی، در پی رقابت با صنعت تایرسازی چین هستند.
وی افزود: کشورهای پیشرفته معتقدند که چینیها با مشوقهای غیر مستقیمی که برای صادرات در نظر گرفتهاند، عملا حمایت از تایرهای خود را پوشش میدهند و اینگونه با قیمتهای ارزان، تایرهای تولیدی خود را بفروش میرسانند. مادامیکه قیمت تایرهای چینی رقابتپذیر نیست، تجار ایرانی نیز تایرهای چینی وارد میکنند تا مردم هم توان خرید تایر داشته باشند.
او در خصوص میزان ترکیدن تایرهای چینی در جادههای ایران گفت: این آمار را سابقا پلیس راهور اعلام میکرد. اما سالها است که این آمار دیگر اعلام نمیشود. کسانیکه با این صنعت سرو کار دارند، باید بازخوردی علمی از فعالیت خود داشته باشند. اما آماری در این خصوص اعلام نمیشود. به هر حال در سوانح بزرگی که در ایران رخ داده، تایرهای چینی حرف اول را میزنند. تا کنون هیچ تایر ایرانی چنین سوانح جادهای را رقم نزده است. در دو سانحه بزرگ چند سال قبل که برخی از هموطنان هم جان خود را از دست دادند، این تایرهای چینی بودند که نقش آفرینی کردند. در سوانح پر سر و صدای جادهای در ایران، این تایرهای چینی هستند که عامل سانحه بودهاند نه تایرهای ایرانی.
گفتوگو: سید مسعود آریادوست