کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا سیاست های آمریکا در قبال ایران در حال تغییر است؟

7 شهريور 1391 ساعت 15:18

دکتر محسن جلیلوند استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی در پاسخ به سوال فوق در گفتگو با فرارو گفت: «به نظر من آمریکا در قبال ایران یک برنامه ریزی استراتژیک دارد و اصل این برنامه ریزی تغییر نخواهد کرد؛ اما راهکارهای آن تغییر خواهد کرد.»


وی ادامه داد: «به هر حال آمریکایی ها با جمهوری اسلامی ایران یک منازعه استراتژیک دارند. این منازعه استراتژیک در چارچوب سیاست های راهبردی آمریکا که هر پنجاه سال تدوین می شود قرار دارد. بنابراین این راهکارهایی که اعلام می شود تنها برای رسیدن به اهداف آن استراتژی می باشد.»

وی افزود: «یعنی یکبار سیاست تحریم را به کار می برند، یکبار سیاست تهدید را به کار می گیرند، یکبار می گویند شروع به همکاری کنیم و گاهی شروع به منازعه می کنند. اما آن برنامه ریزی راهبردی و استراتژیک تغییر نخواهد کرد.»

این استاد دانشگاه گفت: «اینکه لس آنجلس تایمز چنین گزارشی می نویسد به معنای گذار آنها از سطح قدرت در ایران به زیر ساخت قدرت می باشد.»

وی ادامه داد: «یعنی وقتی پیشنهاد می دهد بخش خصوصی در ایران را باید تقویت کرد؛ باید این سوال را پرسید که این بخش خصوصی چیست؟ کجاست؟ در چه نقطه ای قرار دارد؟ چرا بخش خصوصی ایران باید زیر پوشش حمایت های آمریکا قرار بگیرد؟»

وی افزود: «در این باره باید گفت اینها چون وقتی فشار خود را به سطوح قدرت وارد کردند و دیدند توان تغییر را ندارند، اکنون قصد دارند در زیرساخت های قدرت عمل کنند. بنابراین من فکر می کنم این موضوع تقریبا یک راهبرد پیشنهادی و موذیانه است.»

جلیلوند در پاسخ به این سوال که آیا حمایت از بخش خصوصی در راستای تئوری رشد اقتصادی و سپس گذار به دموکراسی نیست؟ گفت: «من خیلی به این موضوع معتقد نیستم. اکنون عربستان یا کشورهای نفتی مانند کویت رشد اقتصادی زیادی دارند؛ آیا اینها به دموکراسی گذار کردند؟»

وی ادامه داد: «هیچ حجتی وجود ندارد کشوری که رشد اقتصادی بالایی دارد به دموکراسی گذار کند. در حالی که ما می بینیم هندوستان در حالی که مثلا سال ها رشد اقتصادی بالایی نداشت به دموکراسی گذار کرد. لذا این دلیل نمی شود که رشد اقصادی واقعا موجب گذار به دموکراسی شود.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «من معتقدم دموکراسی یا مردمسالاری یک پکیج است. این پکیج را باید در تمام سطوح جامعه مانند سطوح فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دید و با هم پیش برد.»

وی ادامه داد: «اکنون چین رشد اقتصادی بسیار بالایی دارد. آیا واقعا به دموکراسی گذار کرده است؟ آیا چین یک کشور دموکراتیک شده است؟»

وی افزود: «دموکراسی الزاما صندوق رای نیست. دموکراسی به معنای مشارکت مردم در تصمیم گیری ها در تمام امور می باشد. دموکراسی در حقیقت یک پکیج و مظروف است که در هر ظرفی آن را بریزیم باید شکل آن ظرف را بگیرد. حال ساخت حکومت می خواهد جمهوری یا سلطنتی باشد.»

جلیلوند گفت: «روزنامه لس آنجلس تایمز معمولا به دموکرات ها نزدیک تر است. دموکرات ها می خواهند تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که شش نوامبر است فعلا به صورت کج دار و مریز رفتار کنند تا تنش را کاهش دهند. لذا به دستگاههای رسانه ای خود چنین تزریق می کنند که رفتار کنند.»

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: «لذا من چرخش استراتژیکی در سیاست های آمریکا در قبال ایران نمی بینم و این موضوعات بیشتر مسائل تاکتیکی است.»

گزارش لس آنجلس تایمز:
روزنامه لس آنجلس تایمز آمریکا در گزارشی انتقادی نوشته است تحریم های اعمال شده علیه ایران نه تنها موجب محرومیت تجارت آمریکا در بازارها شده و امنیت اسرائیل را به برزخ کشانده بلکه موجب رکود در روند صلح اعراب و اسرائیل شده است.

این روزنامه در ادامه برگزاری اجلاس سران عدم تعهد در تهران را بیانگر شکست تحقیرآمیز سیاست آمریکا طی ۳۰ سال اخیر برای «منزوی کردن» ایران دانسته است.

لس آنجلس تایمز همچنین نوشته است سیاست های منع و محدودیت علیه ایران از طریق تحریم ها و مکانیزم اقتصادی بی نتیجه بوده و هیچ تغییری در سیاست های هسته ای ایران ایجاد نکرده است.

لس آنجلس تایمز مدعی است که اعمال تحریم های بیشتر بر ایران بر آتش خشم تندروها می افزاید و در نهایت نیروهای دموکراتیک در ایران را به حاشیه می برد.

این روزنامه آمریکایی توصیه می کند غرب به جای اعمال تحریم، بهتر است به حمایت و ارتقاء بخش خصوصی ایران بپردازد که موتور رشد اقتصادی و تغییرات اجتماعی است.

این روزنامه ضمن توصیه به ایجاد ارتباط با ایران می نویسد: «این ایجاد ارتباط می تواند از اقدامات اعتماد ساز از جمله کاهش تحریم ها که خرید کالا و بهبود بخشیدن به امنیت هواپیمایی کشوری ایران را موجب می شود، آغاز شود.

سپس باید شرایط را برای ایجاد ارتباط فراهم کرد، نه اینکه پیش شرط هایی را برای مذاکره تعیین کنیم. در این شرایط می توان در مورد تمام مسائل خارجی از جمله تروریسم، نگرانی های منطقه ای و منع گسترش سلاح نیز گفتگو کرد.»

 


کد مطلب: 4607

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/interview/4607/آیا-سیاست-های-آمریکا-قبال-ایران-حال-تغییر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir