۰
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۰

پیام‌های سخنرانی سالیانه بایدن در کنگره

سیف‌الرضا شهابی
پیام‌های سخنرانی سالیانه بایدن در کنگره
جو بایدن در سخنرانی امسال خود به عنوان سخنرانی سالیانه رئیس‌جمهور در آمریکا که روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ و هشتم فوریه ۲۰۲۳ برگزار شد، بیشتر به مسائل داخلی و خصوصا در حوزه‌های اقتصادی و دمکراسی در آمریکا توجه کرد و تلاش او بر این بود نشان دهد وضعیت اقتصادی مردم آمریکا بهتر از قبل شده و ۱۲ میلیون شغل ایجاد کرده و بیکاری بطور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. او این نوید را به آمریکایی‌ها داد که با برنامه‌ای که دولت وی پیگیر آن است در سال آینده اوضاع بهتر خواهد شد. همچنین بایدن موضوع دمکراسي در آمریکا را در بخشی از سخنرانی خود گنجاند که از یک سو خواست به سیاستمداران و مردم کشورش بگوید به دمکراسي آمریکایی احترام می‌گذارد و اهمیت می‌دهد و از دیگر سو، به جمهوریخواهان و طرفداران ترامپ با اشاره بفهماند که با حمله‌شان به کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۰ دمکراسي را در مخاطره قرار دادند و با این کار نشان دادند به دمکراسي اهمیت نمی‌دهند و برای جمهوریخواه‌ها دمکراسي از جایگاه واقعی برخوردار نیست.
بایدن در سخنرانیش در حوزه سیاست خارجی آمریکا ورود کرد و در مورد اوکراین و چین صحبت کرد ولی در حدی که انتظار می‌رفت به این دو موضوع نپرداخت. در حال حاضر داغ‌ترین تنش در روابط خارجی آمریکا درگیری‌های اوکراین است. واشنگتن در یک سال اخیر که ماجرای اوکراین رخ داده چندین میلیارد دلار به اوکراین کمک‌های مالی و جنگ افزارهای نظامی داده. همچنین بایدن در ارتباط با چین با این که چند روز قبل یک بالن چینی بر فراز آسمان آمریکا به پرواز درآمد و توسط بمب افکن‌های آمریکایی سرنگون شده بود برای پکن خیلی خط و نشان نکشید و تهدید نکرد. شایان ذکر است در ارتباط با بالن «مارگری تیلور گرین» نماینده جمهوریخواه کنگره برای تمسخر بایدن با یک بادکنک سفید وارد سالن شده بود.
بعضی‌ها تصور می‌کردند بایدن در سخنرانی سالانه خود به ایران هم اشاره‌ای داشته باشد و اگر به برجام نمی‌پردازد موضوع حقوق بشر در ایران را که در ماه‌های اخیر بعضی از مقامات آمریکایی به آن می‌پردازند مطرح کند در حالیکه چنین نکرد و نشان داد نمی‌خواهد روی موضوعی نظیر ایران که به نظر می‌رسد فعلا در سیاست خارجی واشنگتن از اولویت برخوردار نیست وقت حاضران را بگیرد .
بسیاری از صاحبنظران از آنجایی که بیشتر وقت سخنرانی بایدن به مسایل داخلی و در راس آن موضوعات اقتصادی دور می‌زد و با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ به عنوان یک سخنرانی تبلیغاتی مورد ارزیابی قرار دادند و معتقدند در این سخنرانی بطور غیرمستقيم نامزدی بایدن اعلام شد.
اعتراضاتی که در حین سخنرانی بایدن از سوی جمهوریخواهان انجام می‌گرفت نشان از آن دارد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ انتخابات پر تنشی بین دمکرات‌ها و جمهوریخواهان خواهد بود.
کد مطلب: 188967
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *